RickLoes.reismee.nl

10 mei: Addo

Gisteravond heerlijk gegeten. De eigenaar heeft voor ons en een ander Duits stel gekookt. Hij had alleen het menu iets veranderd, omdat hij aan lekkere biltong kon komen. Dus in plaats van advocado op toast kregen we biltong salade. Het was heerlijk!! Weer een typisch Zuid Afrikaans gerecht geproefd.

Vanmorgen heerlijk ontbeten we konden zelf verse jus persen. En verser kan niet, want er worden hier rondom sinaasappels en citroenen verbouwd. En zoals je van Nederlanders verwacht heerlijke koffie! Omdat we pas om
15.00 uurde game drive hebben in het private park Scotia, heeft de eigenaar gevraagd of we vanmorgen meegaan naar een project van hem. Hij zamelt geld in om kinderen eten te geven. Leek ons weer een mooie ervaring!
En dat was het!!! Eerst langs de sinaasappel en citroen velden en uitleg gekregen hoe ze hier aan water komen enzo. Ook te horen gekregen dat de sinaasappels waar we vanmorgen sap mee hebben gemaakt eigenlijk afval zijn. Ze hebben A1 kwaliteit die gaan naar de Albert Heijn, de A2 kwaliteit is voor de C1000, A3 is voor de Lidl. Het verschil in zoet en zuur zit hem erin dat de eerste oogst zuur is en ze daarna zoeter worden. In zuid Afrika is de oogst tijd van april tot oktober, vanaf oktober komen de sinaasappels uit Spanje.
Hierna doorgereden naar een "location" eigenlijk een soort "nieuwbouw wijk" (het zijn kleine stenen huisjes) waar mensen die kunnen aantonen dat ze benadeeld zijn door de apartheid een compensatie krijgen in de vorm van een huis. De mensen verdienen hier op het land met sinaasappels plukken 2400 rand per maand, maar het seizoen is maar 6 maanden, dus 1200 rand per maand (€75). Een politieagent verdient 2 keer zoveel en dit zie je aan de huisjes dan hebben ze er wat aangebouwd.
Het onderwijs hier is erg slecht, bij een 4 gemiddeld slaag je. En dit redt maar 30% van de kinderen de rest valt eerder uit vanwege demotivatie door de lage cijfers. Een voorbeeld: een kind van 11 moet kunnen 628:32 en dit mag niet met een staartdeling maar moet geschat worden. Je snapt dat veel kinderen hier lage cijfers halen en stoppen met school. Een private school is beter, maar hier betaal je 1500 rand per kind per maand voor en aangezien de mensen hier maar 1200 rand per maand verdienen, snap je wel dat uiteindelijk maar 1% van de kinderen naar de universiteit kan en beroepsonderwijs kan volgen. Als je slaagt met een 4 kun je in de spar werken.
Hierna doorgereden naar een huisje waar ze grote pannen eten aan het koken waren. De eigenaar van onze guesthouse heeft een stichting opgericht om geld in te zamelen om de kinderen die niet naar school gaan in ieder geval 1 maaltijd per dag te kunnen geven. De kinderen die naar school gaan krijgen op school 1 maaltijd.
Voor 350 rand per dag (ongeveer €22) kunnen ze 100 kinderen voorzien van wat rijst en groenten en bonen voor de eiwitten, vlees is te duur. We hebben een kijkje mogen nemen in een huisje van een vrouw waar de guesthouse eigenaar medicijnen ging brengen.
We krijgen het rekeningnummer van de stichting zodat wij kunnen zorgen dat de 100 kinderen weer een paar dagen kunnen eten. Dit gaan we zeker doen, nu we gezien hebben hoe goed het geld terecht komt!
Vanmiddag naar het scotia private park gereden, waar weom 15.00het park zijn ingereden. We hadden een 9 persoons auto samen met twee Filipijnse zusjes uit Vancouver dus goed uitzicht aan alle kanten. Na twee uur rijden hadden we al verschillende antilope soorten, olifanten, krokodillen, nijlpaarden (waarvoor we boven op het dak van de jeep mochten staan) gezien. We maakten een stop voor koffie en thee en worstenbroodjes, die heerlijk waren; vers gemaakt. Hierna reden we door een hek naar het noordelijke deel van het park waar ook de leeuwen zijn. Deze zijn niet ook in het zuidelijk deel, omdat ze alle dieren afslachten. In het deel waar de leeuwen zitten laten de andere dieren zich ook moeilijker zien, omdat ze zich verstoppen. En we hadden geluk, net voor het begon te schemeren kwamen we 3 leeuwen tegen!!!! Wauw wat een beesten, ze liepen zo dicht langs de auto dat wij onze adem gewoon inhielden.
In het donker nog giraffen en buffels gezien, en twee neushoorns genaamd Bonnie & Clyde. Als kers op de taart een leeuw die bezig was een impala te verorberen. We konden dit van zo dichtbij aanschouwen dat we het bloed van de impala roken. Heel erg indrukwekkend hoe zo'n leeuw grote stukken ingewanden in 1 keer doorslikt.
Daarna kregen we zelf wat te eten, gezellig geserveerd bij een kampvuur. We kregen beef stew (van het red wildebeest, waarvan we er veel van hebben gezien in het park) met rijst, aardappelpuree en groenten. Heerlijk was het en bijzonder om het vlees van een red wildebeest te proeven.
Al met al een zeer geslaagde en heel bijzondere dag die we niet snel meer zullen vergeten.
Morgen vertrekken we richting Knysna, via de gardenroute. Het is geen lange reis, maar we zullen onderweg genoeg mooie dingen zien om te stoppen.

Chris en Merel

Zo behoorlijk indrukwekkende dag! Wat gaaf!

marion en bert

Ik denk dat gisteren alle belevenissen de meeste indruk heeft gemaakt bij jullie. Wat een contrasten.

Rita

toch treurig dat de mensen daar zo slecht betaald krijgen.

Hans

Wij hebben een zelfde soort ervaring gehad in Lesetho. Een schooltje in een hutje voor kinderen waar de ouders overleden waren aan aids. Het was opgezet door Unesco die hadden ook voor fruitboomtjes gezorgd. Die de kinderen verzorgde, zodat ze over een paar jaar met het fruit naar de markt konden.
Als ze 12 jaar waren moeten ze van school en dan?????
Zelfs geen warme maaltijd meer.

Truus

Als aanvulling, De kinderen waren ook allemaal besmet. We hebben toen een inzameling gehouden, en stoelen gekocht, die hadden ze niet. Deze reis maakt volgens mij wel veel indruk op jullie.