RickLoes.reismee.nl

6 mei: Drakensbergen

Vanmorgen naar Royal Natal national park geweest. De ingang is hier verderop dus we hoefde maar 10 minuten te rijden. In dit park kun je niet met je auto rond rijden. Er zijn mountainbike routes en hike trails. Hike trails zijn er vanaf1 uur tot 8uurdurende hikes. Wij hebben gekozen om een 3 uur durende hike te doen. Het is maar 6,5 kilometer dus je kunt je voorstellen hoe de trail eruit zat. Berg op met rotsen en zand, over kleine riviertjes door de goede vastzittende stenen uit te kiezen. Een echte hike naar de sunday fall. Het wordt nu winter dus het is droog, maar er was een klein stroompje te zien bij de waterval.

Daarna hebben we nog een hike van 3km gemaakt met een gids naar de wandtekeningen van de bosjesmannen. Dit is verplicht met gids, omdat de mensen alles kapot maakten toen dit nog niet verplicht was. Wel leuk we hadden een privé Tour en hij vertelde over zijn dorp en de gebruiken hier. Ook hier moet een man weer koeien betalen voor een vrouw. Onze gids vroeg aan Rick wat je in Nederland voor een vrouw moet betalen, hij was helemaal verbaasd dat dit niets is.
We zijn tot 1534 meter hoogte geweest hier hadden we een prachtig uitzicht op het amfitheater zoals deze rotsformatie in de Drakensbergen heet. Na een wandeling van 10 kilometer en 500 hoogtemeters (Rick had zijn hartslag horlogeding om) zijn we teruggegaan naar het hotel voor een lekkere burger voor lunch. In drakensville is geen supermarkt daarvoor moet je terugrijden naar bergville, 40 km verderop. We halen steeds een zak met broodjes bij de supermarkt zodat we niet steeds vette hap hoeven te eten. Maar een wrap van de Kentucky fried chicken is ook goed bevallen.
Morgen als we door dorpjes komen maar weer op zoek naar een supermarkt.
Vanmiddag nog even lekker in de zon gezeten en een potje midgetgolf gespeeld.
Morgen een lange reis (550 km) voor de boeg naar Aliwal North.

bert

Alweer een mooi reis verhaal, lijkt me heel apart om van die oude muurtekeningen te zien. Niet gezwommen bij het hotel?
Goede reis morgen

Loes

Nee het water is echt super koud zelfs Rick gaat er niet in. Ze vinden het hier sowieso te koud om te zwemmen volgens mij want de stoelen staan niet klaar

Hans

Bij de naam Drakensbergen komen wat minder leuke herinneringen van onze reis naar boven. Bij onze rit ernaar toe, lunchten we in Georgetown bij een echter Afrikaanse markt voor zwarte mensen. Deze was bij een overdekt busstation. Dus de markt had een echte streekfunctie.
Er waren ook hutjes bij waar zwarte kunst bedreven werd. Er heerste ook een gespannen sfeer naar ons blanke mensen. Je voelde je niet op je gemak.
Bij terugkomst bij de bus was de bagage ruimte opengebroken, 2 weekend tassen weg en Truus der beautycase.
In Drakensbergen verbleven we in bungalows op een Vakantiepark. De volgende dag, het was zondag, ging Truus in het winkeltje op het park wat toilet artikelen kopen. Er stond een zwarte man die de winkel niet in mocht, hij bestelde buiten de winkel, bij een zwart meisje en betaalde haar ook buiten. De eigenares was een witte.
Zo zie je twee minder mooie dingen van Zuid-Afrika, veel criminaliteit en discriminatie.

Truus

Weer genoten van jullie verhaal en de foto's. De tekeningen van de bosjesmannen hebben we ook gezien met een gids. ik vond het erg interessant. Even wat rechtzetten van Hans, de nnaam van de stad was Greytown. Een zeer toepasselijke naam. Was niet fijn daar, een bedreigende sfeer.