RickLoes.reismee.nl

1 mei : naar Swaziland

Gisteren hebben we als voorgerecht perziksalade gehad, als hoofdgerecht kon je kiezen uit een vis of boboti (wij hebben boboti geprobeerd, het was heerlijk) en als nagerecht een citroentaartje. Was allemaal weer perfect voor elkaar.

Na het ontbijt direct vertrokken richting Swaziland. We hebben nog even aan de eigenaar gevraagd welke weg we het beste kunnen nemen. Dit is een andere dan de TomTom aangeeft, en dat is vaker weten we nu daarom vragen we het steeds. Deze is meer kilometers maar de grensovergang is rustiger hier.
Na een mooie rit over bergen en door dorpjes kwamen we bij de grens; eerst uitstappen en je paspoort laten stempelen omdat je zuid Afrika uitrijdt, daarna 100 meter verder weer uit de auto en je paspoort laten stempelen voor binnenkomst in Swaziland. Verder via een mooie route door de bergen en langs de hoofdstad van Swaziland, Mbabane. Onze lodge is weer geweldig. Een huisje op palen aan de rand van het oerwoud. De aapjes zitten in de boom voor het huisje en op het dak van het huisje. Bijna op aanraak afstand, alleen zijn ze wat bang voor ons.
Vanmiddag naar een cultural village voor een cultural show. Het is wat frisjes vandaag. 17 graden, its freezing zeggen ze hier.
We hebben traditionele dansen gezien en een Tour door een oud swazi dorp met uitleg over de gebruiken. Mannen mogen hier nog steeds meer vrouwen hebben. Dan moet je wel redelijk rijk zijn je moet namelijk voor je vrouw 17 koeien betalen aan haar familie (omgerekend) €400. Maar als ze geen maagd meer is gaat de prijs omlaag.
Vanavond eten we a la Carte in het restaurant hier.
Morgen hebben we in de planning om naar het Mlilwane wildlife sanctuary te gaan en daarna naar een craft market waar ze zelfgemaakte spullen verkopen.

Rita

Ramen dicht en deuren op slot voordat je gaat slapen.

Henk

Meer vrouwen hmm. Aan één de handen al vol

Hams

Vinden jullie Swaziland armer dan Zuidafrika, wij vonden het nog wel meevallen. Het andere thuisland Lesotho vonden we een stuk armer. Maar misschien heeft het wel te maken in welk gedeelte van het land je terecht komt.
Veel plezier.

Rick en loes

@Henk: de vrouwen zijn hier gehoorzaam aan de mannen dus dat gaat een stuk beter met meer vrouwen. Als er een nieuwe vriendin is moet de eerste vrouw voor haar koken en het bed opmaken.

@Hans: ons gevoel zei hetzelfde. In de boekjes staat dat bijna iedereen hier op of onder de armoede grens leeft, maar wij vinden het niet erger dan zuid Afrika. Hier heb je net als in zuid Afrika in de bergen wel hutjes waar ze niets hebben.