RickLoes.reismee.nl

27april: Pretoria, soweto en Johannesburg

27 april: Pretoria, Johannesburg en Soweto

Vandaag de dag begonnen met een goed ontbijt. Alles stond klaar koffie, thee werd vers gezet, helemaal prima.
Om 9.00 uurhadden we onze meet & Greet met de reisagent. Dit was een Nederlandse dame dus erg makkelijk communiceren. Ze heeft ons een paar handige tips gegeven. De eerste was om vandaag in Pretoria te kijken en niet morgen zoals wij in de planning hadden. Dit omdat de reis van morgen wel 7 uur kan duren en Pretoria niet heel boeiend schijnt te zijn net als Johannesburg.
Nadat ook onze auto was afgeleverd (Volkswagen polo met 17.000 op de teller) konden we van start.
Op advies van de reisleidster dus eerst naar Pretoria, het voortrekkersmonument. Mooi gebouw dat vooral mooie uitzichten geeft na heel veel trappen opgelopen te zijn.
Daarna moesten we al snel richting soweto vertrekken, omdat we daar een 4 hour bike Tour geboekt hadden. Ik (loes) vond dit heel erg spannend vanwege de sloppenwijken. Eerst kregen we een traditionele zuid Afrikaanse lunch; beef stew en pap :) dit was erg lekker!!
Ik heb me trouwens voor niets zorgen gemaakt. Ik heb 4 uur lang intens genoten van de ontzettend vrolijke kindjes die allemaal een high five wilden, blanke mensen zijn een attractie. Wauw.... Wat een respect hebben wij gekregen voor de mensen die in het minst ontwikkelde deel van soweto wonen. Met zijn 12en een wc hokje delen, geen douche hebben en al het afval water wordt op straat ( lees zand) gedumpt. Erg fris ruikt het er niet, maar de mensen en kinderen zwaaien allemaal naar ons.
We hebben "ijs" mogen proeven (lees: een boterhamzakje met ranja ingevroren) , erg lekker als opfrisser na het lange fietsen.
Ook soweto als township heeft rijkere mensen, er is een Beverly hills waar de wat rijkere mensen wonen. Ook het huis van Nelson Mandela staat hier. We zijn ook binnen geweest bij een jazz artiest die samen met Nelson Mandela en prins Charles muziek gemaakt heeft. Een soort privé band van Nelson Mandela.
Wat vooral raar is, is dat er soms een Audi in een sloppenwijk staat. Onze gids vertelde dat de auto je status is. Ze wonen met 11 man in een tweekamer krot maar wel een Audi voor de deur.....
Nog bijzonderder is dat er een soort huizencomplex in het meest onder ontwikkelde deel van soweto is gebouwd. Dit staat nu al 6 jaar leeg. Reden hiervoor is dat mensen nu niets voor hun huis betalen en daar in zo'n huis 700 rand omgerekend ongeveer €50 aan de overheid zouden moeten betalen. Daar wil natuurlijk niemand inwonen. Nu staat er dus een groot huizencomplex midden in een sloppenwijk met alle ramen ingegooid... Corrupter kan niet zou je zeggen. Maak er een school van of iets anders, maar dit gebeurt niet.
Ook zijn we nog naar een lokale illegale kroeg geweest, hier mocht je een biertje kopen en tussen de lokale bevolking opdrinken. Ook zijn er wat ze noemen illegale casino's, als er een politieauto langsrijdt zijn ze ineens allemaal verdwenen.
Na de Tour zijn we teruggereden naar ons guest house. Hier hebben we gevraagd waar we het beste konden gaan eten. Ze heeft ons een adres opgeschreven van een restaurant, genaamd crawdaddy's, 5 minuten rijden vanaf ons guest house. Het had iets weg van hardrock café. We hebben een heerlijke burger gegeten en ik (loes) heb mijn eerste zuid Afrikaanse wijntje gehad.
Vanavond vroeg slapen, want morgen hebben we een lange reis voor de boeg en slapen we in een boomhut met een douche buiten.

bert en marion

Erg leuk om weer jullie verhalen te lezen. bijzonder die krottenwijken. Morgen goede reis, rij voorzichtig.

Timo

Gaaf! Klinkt al superleuk!

Henk

Je schrijft weer leuk Loes. Je neemt ons mee in de belevenissen. Weer ook goed?

Truus

Leuk om de dezelfde foto's te zien die ook bij ons in het boek zitten. Jullie hebben een interessante dag gehad. Wees wel voorzichtig onderweg maar vergeet niet te genieten.

Saskia

Hé daar aan de andere kant van de wereld! Goed te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en gelijk volop in de vakantiemodus zitten. Goede reis morgen, geniet van alles en succes met het slapen in de boomhut!
Groetjes Saskia

rita

beef, stew en pap. Klinkt spannend! Mag je voor mij wel een keer koken.

Loes en rick

Het weer was prima vandaag! Op z'n warmst 26 graden maar wel een windje goed te doen dus.

Zo spannend was het niet hoor haha stoofpotje met pap dat is zoiets als plat gestampte kleffe rijst maar wel lekker!

Vanavond avond gegeten voor omgerekend €15 incl 2 wijn fles water en een sprite.

Wij vinden jullie reacties leuk!!

Merel en Chris

Leuk om weer te lezen! Goede reis morgen

Rianne

Wat leuk om te lezen! Ik krijg er gelijk weer een beeld bij!