RickLoes.reismee.nl

Seqouia National Park 6 september

Vandaag is het Labor Day in Amerika. Nou wij hadden vandaag weinig te vieren, we hadden een hele grote tegenvaller. We reden vanochtend om 8 uur weg en waren pas om 2 uur op de camping. Terwijl het maar een reis van ongeveer 2 en een half uur behoord te zijn.

We kamen bij de zuidingang van het park aan. Daar vertelden ze ons dat er sinds vandaag werkzaamheden aan de weg naar Lodgepole waren vanuit deze ingang van het park. Er mogen geen voertuigen langer dan 22 feet in. En wij zijn 28 feet. We moeten bij het Visitors center maar even vragen hoe we dan het beste konden rijden.

Dit hebben we gedaan en we kregen een hele vage routebeschrijving mee. We probeerde deze te volgen, maar wij (eigenwijs) als we zijn dachten wel even een kortere route te kunnen rijden over de 245 CA highway. Niet dus. Dit was een echt kronkel weggetje over de bergen heen. En met zo’n grote camper is dit heel moeilijk rijden. We hebben er dus 3 uur over gedaan om dit hele stuk om te rijden en via de west ingang van het park naar binnen te kunnen.

Toen we om half 3 eindelijk op de camping aankwamen waren we wel heel blij met zo’n mooie plek. Mooi dicht bij en aan de bos rand. Of we hier heel erg blij mee moeten zijn weten we niet, want de beren zijn het eerst bij ons. We waren eerst wat sceptisch over de beren, ach die komen toch niet bij ons enz. Maar we kwamen het park binnen en daar werden we gewaarschuwd dat in de laatste 7 dagen één beer heeft ingebroken bij mensen voor het eten. Oppassen geblazen dus. Omdat wij een RV hebben hoeven we ons eten niet in een speciale beer werende box te doen. Wel moeten we zorgen dat al het eten helemaal uit zicht is. zelfs zakjes of papiertjes moeten weg zijn. We zorgen er dus maar voor dat we alles opruimen in de camper en de ramen dicht houden.

De temperatuur is hier een stuk aangenamer. Zo rond de 25 graden dus dat is geen probleem. We hebben hier verder ook geen elektriciteit dus een airco aan doen kan ook niet. Ik kan nu op de laptop zolang de batterij het volhoudt.

Toen we alle spullen in de camper uit het zicht hadden gelegd zijn we op de gratis shuttelbus van het National Park gestapt. Deze heeft ons gebracht bij de grootste boom ter wereld in doorsnee, The Sherman Tree. Wel heel gaaf om dit te zien. De bomen zijn hier zo groot en hoog.

Is die lange reis toch niet voor niets geweest vandaag. Vanavond maken we maar pasta, omdat we barbecueën toch wel veel werk vinden we morgen alweer wegrijden hier uit dit mooie natuurpark. Wel erg gaaf om eens op zo’n plek te staan in plaats van in de steden op het asfalt met maar weinig groen. Hier is alles om je heen groen en de eekhoorntjes en mooie blauw met zwart gekleurde vogels hier om je heen springen.

Net precies toen ik(loes) dit verhaal zat te typen keek ik opzij en zag ik een beer lopen. Ik dacht eerst ik word gek, omdat Rick ook heel sceptisch was over de beren. Rick was weg naar de wc, dus ik raakte in paniek en enthousiast tegelijk. Ik heb de video camera gepakt en ben gaan filmen. Heb hem super goed op de film gekregen. Hij was ook zo dichtbij. Hij liep 20 meter van de camper af. Toen werd ik eigenlijk bang. Er zaten mensen naast ons en die vroeg ik of ze al een beer hadden gezien dat hadden ze niet, dus ze kwamen bij me staan kijken. Toen kwam Rick terug ik zeggen dat hij moest rennen om ook te kijken, want hij had het fototoestel meegenomen. Nu hebben we de beer ook nog super goed op de foto. Echt wel heel gaaf om te zien, maar wel eng. Toen de beer een eindje weg liep zijn we met hem mee gelopen wel op afstand natuurlijk, en toen kwamen we een Ranger tegen. Die vertelde ons dat hij wel had verwacht dat er beren zouden komen vanmiddag, omdat er vanochtend veel mensen weer zijn vertrokken omdat het Labor Day weekend is afgelopen. De beren denken lekker rustig en gaan op zoek naar overgebleven eten. Hij vertelde ook dat hij de beer moest documenteren, omdat hij dacht dat dit de beer was die van de week spare-ribs bij mensen heeft gejat, en ook een tent heeft omgegooid en kapot heeft gescheurd. Als ze vaker zulke dingen doen krijgen ze een band om met een kleur, aan de kleur kun je zien hoe vaak hij bij mensen eten heeft gestolen en als hij dat vaak doet en agressief wordt, moet hij worden gedood. Maar volgens hem was dit nog een ‘Good Boy’, omdat hij nog niet veel had gedaan. ook was het maar een kleintje van ongeveer 2 jaar. Hij zei dat er veel grotere rondliepen.

Vanavond als het donker is houden we de deur maar dicht en gaan we maar binnen zitten. De mensen naast ons zitten in een heel klein tentje, die waren toch wel een beetje geschrokken.

Ik vond hem er ook niet zo knuffelig uitzien als je normaal op foto’s altijd ziet. Maar volgens de Ranger zijn ze verlegen, maar erg slim en nieuwsgierig. Ze kunnen ook zo over de weg lopen zonder haast te maken als er een auto aan komt. Maar hij zei wel dat we erg geluk hadden dat we er één zagen en hem zo goed op de foto hadden. Wij ook weer blij dat we toch zo’n eind om hebben gereden om hier te komen.

Liefs Rick en Loes

rita

wat een verhaal. ik heb het met klotsende okseltjes gelezen. Gr Rit